25.06.2020

Norianin tilannekatsaus– koronaviruspandemian (COVID-19) kohtaaminen

Koronapandemia on luonut täysin poikkeuksellisen tilanteen, jolla on ollut vaikutuksensa meihin kaikkiin. Osoitamme myötätuntoamme niille, joihin koronavirus on iskenyt pahimmin joko suoraan tai epäsuorasti. Haluamme tässä uutiskirjeessä kertoa, miten toimintamme on kehittynyt ja kuinka olemme itse lähestyneet tilannetta.

Norian Groupin verojen jälkeinen tulos ylsi 1,6 miljoonan ja liikevaihto 25 miljoonaan euroon vuonna 2019. Norianilla ei ole ulkopuolista velkaa ja yrityksen taustalla olevat vahvat omistajat ovat seuranneet koronapandemian kehittymistä tarkasti. Pandemian vaikutukset ovat jääneet yrityksessämme odotettua pienemmiksi ja kannattavuus on säilynyt kestävällä tasolla alkuvuoden aikana.

Paikallinen osaaminen, near shore palvelutuotanto ja korkea automaatioaste ovat yhdistelmänä luoneet meille ainutlaatuista kilpailukykyä. Saavutimme vuoden 2020 myyntitavoitteemme jo toukokuun lopussa siitäkin huolimatta, että markkinointi- ja myyntipanostuksemme ovat olleet vielä vähäisiä. Norian jatkaa panostamista Norian Academyyn säilyttääkseen järjestelmällisen tavan kehittää ja kouluttaa henkilöstöään siten, että osaamisemme ja palvelun laatu palvelevat jatkossakin asiakkaidemme tarpeita. Samaan aikaan Älykkään automaation – liiketoimintamme etsii koko ajan uusia tapoja yksinkertaistaa asiakkaidemme jokapäiväistä elämää. Näemme merkittävän potentiaalin uuden sukupolven työkaluissa, jolla olemme automatisoimassa yhä useampia työvaiheita yhdessä asiakkaidemme kanssa. Tavoitteemme on olla tämän kehityksen huipulla myös jatkossa.

Koronapandemian johdosta olemme luoneet uusia menetelmiä, joiden avulla asiakkaamme saavat ohjelmistorobotiikan palvelut käyttöön täysin etänä. Auttamalla asiakkaitamme automatisoimaan omia toimintojaan tuemme asiakkaidemme selviytymistä koronapandemian keskellä. Otathan yhteyttä omaan palvelupäällikköösi lisätietoja varten!

Koronapandemia testasi läpikotaisesti myös jatkuvuussuunnitelmamme. Suunnitelmamme läpäisi testin kirkkaasti. IT-alustamme osoitti olevansa joustava ja turvallinen: pystyimme siirtymään etätyöskentelyyn vain parissa päivässä. Organisaatio vastasi huutoon hienosti ja olemme säilyttäneet tehokkuuden ja tuottavuuden mahtavalla tasolla koko tämän ajan.

Nyt kun koronarajoituksia puretaan, useissa Norian-maissa työntekijät ovat palanneet toimistolle ja olleet iloisia tavatessaan työkaverinsa taas kasvotusten. Suomessa toimistolle palaaminen tapahtuu viranomaisten suositusten mukaisesti elokuussa. Norianin vahvuus on sen työntekijät ja vahva yrityskulttuuri. Toivottavasti sinäkin olet kokenut, että olemme onnistuneet pitämään molemmista hyvää huolta tänä epätavallisena aikana.

Rauhallista ja turvallista kesää toivottaen,

Knut Anders Opstad
CEO Norian Group

27.04.2020

Hyvä Asiakkaamme,

Tähän asiakaskirjeeseemme olemme koonneet päivitetyt NORIANin uutiset tähänastisista
toimenpiteistämme palvelutuotannon turvaamiseksi ja asiakkaidemme auttamiseksi koronaepidemian aikana.

Siirryimme NORIANilla kotitoimiston käyttöön hyvissä ajoin ja kattavasti. Kaikki työntekijämme tekevät töitä kotitoimistoilta, ja kriittisille toiminnoille ja organisaatiolle on varmistettu tuurausjärjestelyt. Palvelutuotannon taso ja laatu on säilynyt hyvänä tänä aikana, ja merkittävät panostuksemme turvallisuuteen ja joustavaan IT-järjestelmään ovat tuottaneet tulosta. NORIANin työntekijöiden keskuudessa ei ole ollut tähän mennessä raportoituja COVID-19 -tapauksia.

NORIANin toimintamaissa useat viranomaiset ovat viestineet, että tilanne on hallinnassa ja suunnitelmia rajoitusten purkamiseksi koulujen, kauppojen, ravintoloiden ja kirjastojen avaamisen osalta tehdään parhaillaan. Yleisten suositusten mukaan etätöitä kannattaa kuitenkin jatkaa vielä ja tämän vuoksi suurin osa työntekijöistämme jatkaa työskentelyä kotitoimistoilta käsin. Toimintamaissamme, joissa paikallisten suositusten puitteissa olisi mahdollista palata toimistotyöhön, suunnitelmamme on, että enintään 25 % työntekijöistämme työskentelisi toimistoilta käsin samanaikaisesti.

NORIAN seuraa järjestelmätoimittajien ja partnereiden tilannetta säännöllisissä palavereissa ja erilaisten tilanneraporttien avulla. Epidemian alussa koimme vakavia laatupoikkeamia laskujen digitoinnissa. Tilanteen korjaamiseksi lisäsimme resursseja laskujen käsittelyprosessissa, jolloin laatu on saatu turvattua NORIANin toteuttamilla manuaalisilla tarkastuksilla. Digitoinnin laatu on nyt parantunut ja on lähestymässä normaalitilannetta.

Kuten aiemmassa uutiskirjeessämme mainitsimme, jatkamme erityisesti IT-turvallisuuteen panostamista, välttääksemme huijaus- ja tietojen kalasteluyritykset sekä virukset. Hyökkäysten ja huijausyritysten määrä on edelleen korkealla tasolla, ja suosittelemme asiakkaitamme kiinnittämään erityistä huomiota tilanteeseen.

Olemme auttaneet asiakkaitamme epidemian aikana hyödyntämään eri valtioiden tukitoimenpiteitä. Myös erityisesti automaation lisääminen ohjelmistorobotiikan avulla on kiinnostanut asiakkaitamme tässä tilanteessa.

Olemme valmiita auttamaan asiakkaitamme haastavan jakson läpi. Otathan yhteyttä NORIANin nimettyyn palvelupäällikköösi, niin valmistelemme asiantuntijoidemme avulla teille sopivat tukitoimenpiteet. Toivotamme kaikille turvallista kevättä

Knut Anders Opstad
CEO NORIAN Group

08.04.2020

Hyvä Asiakkaamme,

Kerromme tässä asiakaskirjeessä teille NORIANin tuoreet kuulumiset, mitä olemme tehneet turvataksemme palvelunne Korona-epidemian aikana ja millä tavoin voimme auttaa teitä. Kerromme tässä asiakaskirjeessä teille NORIANin tuoreet kuulumiset, mitä olemme tehneet turvataksemme palvelunne Korona-epidemian aikana ja millä tavoin voimme auttaa teitä.

Kuten ilmoitimme aiemmissa asiakastiedotteissamme 12.3.2020 ja 24.3.2020, NORIANilla siirryttiin kotitoimiston käyttöön jo hyvissä ajoin. Palveluiden ja toiminnan kriittisten osien turvaamiseksi varmistimme tuurausjärjestelyt koko organisaation osalta.

Eri maiden viranomaisilta saamiemme ilmoitusten mukaan tietojen kalasteluyritykset, petokset ja virukset ovat lisääntyneet maaliskuussa viisinkertaisiksi normaaliin tasoon verrattuna. Kotitoimisto- ja IT-ratkaisumme ovat turvallisia, hyvin suojattuja ja testattuja. Huijausyritysten lisääntyessä voimakkaasti olemme nostaneet turvallisuustasoa entisestään. Korona/ Covid-19 on ollut huijausyritysten pääteemana, mutta myös huijauslaskut, aiheettomat maksupyynnöt ja toimitusilmoitukset, joissa pyydetään tarkastamaan liitteiden sisältöä, kiertävät parhaillaan. Suosittelemme erityistä tarkkaavaisuutta tässä tilanteessa.

Huhtikuun 1. päivänä NORIANin maajohtajien joukko vahvistui, kun Tero Immonen aloitti Suomen maajohtajana. Terolla on pitkä kokemus toimialalta ja hän antaa tulevaisuudessa panoksensa NORIANin palveluiden kehittämiseen. Knut Anders Opstad, joka on toiminut roolissa tammikuusta 2019 lähtien, jatkaa työtään yrityksen konsernijohtajana.

Autamme parhaamme mukaan asiakkaitamme vaikeiden aikojen yli. Mikäli tarvitset neuvoja, olet hakemassa valtioiden myöntämiä tukipaketteja tai lomauttamassa väliaikaisesti henkilöstöä, olethan rohkeasti yhteydessä palvelupäällikköösi. Ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstömme auttaa sinua analysoimaan yrityksesi tilannetta erilaisten raporttien avulla, ja saat tukea päätöksentekoasi varten.

Rauhallista ja turvallista pääsiäisaikaa,

Knut Anders Opstad
CEO Norian Group

26.03.2020

Ajankohtaista NORIANilta – mitä olemme tehneet palveluidenne turvaamiseksi ja miten voimme auttaa Teitä

Olemme valmiita tekemään parhaamme, että asiakkaamme selviytyvät tästä vaikeasta ajanjaksosta. Viimeisen kuukauden aikana olemme tehneet useita toimenpiteitä turvataksemme työntekijöidemme turvallisuuden ja palveluiden jatkuvuuden. Olemme myös miettineet, kuinka voisimme tukea Teitä paremmin.

NORIAN aloitti helmikuussa varotoimenpiteet ennaltaehkäisevistä toimista koronavirusta vastaan ja perusti BCC (Business Continuity Coordination) -tiimin seuraamaan tilanteen kehittymistä. BCC-tiimin kokouksissa käydään päivittäin läpi konsernin tilanne ja mahdolliset tarvittavat lisätoimenpiteet. Julkaisemme yhteenvedon kokouksista päivittäin Intranetissä, jossa ylläpidämme myös muita yhteisiä ohjeistuksia.

Etätyö on yksi tehokkaimmista keinoistamme välttää viruksen leviämisen riskiä, mikäli joku työntekijöistä sairastuisi. Kotitoimistoratkaisumme on ollut jo aiemmin hyvin valmisteltu ja testattu, ja laajensimme sen nopeasti käyttöön kaikille työntekijöillemme muutama viikko sitten. Varmistaaksemme sujuvan yhteydenpidon työntekijöidemme ja palvelutiimien välillä kokoonnumme päivittäin kaikissa yksiköissä Skype-/ Teams- kokousten kautta. Meillä on käytössämme hyvät yhteiset työkalut, globaalit toimintaohjeet ja varamiesjärjestelyt, jotka takaavat tehokkaan työskentelyn ja jatkuvan palvelun.

NORIAN on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana, ja taloutemme on vakaalla pohjalla. Meillä on sitoutunut ja vahva kulttuuri. Kaikki mitä teemme, teemme tukeaksemme toisiamme ja asiakkaitamme. Viime viikkojen aikana asiakkaamme ovat kohdanneet tilanteita, joilla on ollut vaikutusta myös meihin. Jotta osaamme reagoida oikein erilaisiin tilanteisiin, meille on ensiarvoisen tärkeää tietää tilanteestanne ja mahdollisesti meihin vaikuttavista toimenpiteistä. Arvostamme avointa ja suoraa kommunikaatiota sekä yhteistyötä tänä erikoisena aikana. Teemme parhaamme auttaaksemme teitä.

Eri maiden hallitukset ovat viime viikkoina tiedottaneet erilaisista tukitoimenpiteistä, joita yritysten on mahdollista hyödyntää. Mikäli tarvitsette neuvoja tukien hakemisessa tai maksujärjestelyjen tekemisessä, otattehan yhteyttä, autamme mielellämme. NORIANilta voi tiedustella myös apua tilapäisessä resurssitarpeessa tai kassanhallintaan liittyvissä haasteissa.

Mikäli Teille herää lisäkysymyksiä ja kommentteja, niin olettehan yhteydessä palvelupäällikköönne. Haluan toivottaa Teille kaikkea hyvää.

Stay Safe, Stay Home
Knut Anders Opstad
CEO Norian Group

12.03.2020

Haluamme tällä uutiskirjeellä informoida teitä toimenpiteistä, joilla NORIAN on varautunut turvaamaan asiakkaidemme palvelutuotannon koronaviruksen (COVID-19) aiheuttaman epidemian edetessä. Palveluiden toimittaminen asiakkaillemme on ensisijainen tavoitteemme.

NORIAN on perustanut jatkuvuustyöryhmän, BCC (Business Continuity Coordination) -tiimin, joka seuraa tilannetta tarkasti vähintään päivittäisillä kokouksilla tarvittavien toimien toteuttamiseksi. BCCtiimi koostuu NORIAN:n toimitusjohtajasta, talousjohtajasta, maajohtajista ja tilanteeseen
kantaaottavista konsernin asiantuntijoista.

NORIAN:lla on – osana varautumissuunnitelmaa – käytössä turvallinen ja hyvin toimiva etätyömahdollisuus kaikille työntekijöille, tarkasti dokumentoidut prosessikuvaukset ja työohjeet sekä täysin digitaalinen palvelunhallintamalli. Ennalta sovitut tuurausjärjestelyt sairauspoissaolojen varalle tukevat palvelujen jatkumista ilman viiveitä ja tarvittaessa teemme yhteistyötä kansainvälisten palvelutuotannon tiimien kanssa.

Toistaiseksi yksikään NORIAN:n 600:sta työntekijästä ei ole saanut koronavirustartuntaa, mutta viruksen leviämisen hidastamiseksi NORIAN:ssa on tehostetun viestinnän lisäksi toteutettu seuraavat ennakoivat toimenpiteet:
• Kaikki kotimaan ja kansainväliset matkat perutaan toistaiseksi.
• Suorat lähikontaktit minimoidaan niin työntekijöiden kuin sidosryhmien kesken.
• Kaikki tapaamiset siirretään toistaiseksi pidettäväksi Skype –kokouksina.
• Maakohtaiset kriittiset ryhmät ja resurssit on tunnistettu, ja tiimit on jaettu eri tiloihin viruksen leviämisen estämiseksi (esim. osa tiimistä työskentelee kotoa ja osa toimistolta käsin)

Päätavoitteena on varmistaa palveluiden vakaus ja jatkuvuus Teille sujuvasti ja turvallisesti.

Tarpeen vaatiessa oma palvelupäällikkönne on Teihin yhteydessä sopiakseen mahdollisista erityistoimenpiteistä.

Samanaikaisesti meille on tärkeää tiedottaa Teidän tilanteestanne, ainakin niissä tapauksissa, joilla voi olla vaikutusta työhömme ja Teille tarjoamiimme palveluihin.

Koska tilanne kehittyy tunti tunnilta, jatkamme ohjeiden päivittämistä ja jatkuvaa viestintää henkilöstöllemme ja pidämme Teidät ajan tasalla olennaisten muutosten osalta. Julkaisemme myös ajankohtaisia tiedotteita Asiakkaillemme kansainvälisellä verkkosivullamme www.norian.eu.

Kiitos ymmärryksestäsi meille kaikille haastavana ajankohtana.

Parhain terveisin
Knut Anders Opstad
CEO Norian Group