Skip to main content

Palkkahallinnon sanasto

Työnantaja

Mitä työnantaja tarkoittaa?

Työnantaja on henkilö/ yritys/ valtionlaitos/ yhdistys, joka tarjoaa työtä. Työntekijä tekee työnantajan kanssa työsopimuksen, jossa on mainittava että työntekijä saa palkkaa tietystä työnantajalle tehdystä työstä.

Työnantajan vastuu työympäristöstä
Työnantaja on velvollinen varmistamaan, että työ voidaan suorittaa ilman sairauden tai tapaturman riskiä. Henkilöstön tulee tietää, mitä riskejä voi olla ja miten niitä voidaan välttää.

Henkilöstön vuokrausyritys
Vuokratyön välitysfirmojen osalta tilanne on hieman erilainen. Tällöin työntekijä on yrityksen (henkilöstövuokrausyrityksen) palveluksessa, mutta on vuokrattu asiakasyritykselle ja tekee siten töitä tälle (asiakas)yritykselle. Työnantajana on henkilöstövälitysyritys, mutta asiakasyrityllä (tilaajayritys) on suurin osa työnjohtamisoikeuksista työntekijään nähden, koska työ tehdään siinä yrityksessä.”

Close Menu