Palkkahallinnon sanasto
Työtodistus
Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada kirjallinen todistus työsuhteen kestosta ja tehtävistä. Työtodistuksen minimivaatimukset ovat: työnantajan ja työntekijän nimi, työsuhteen alku- ja loppuajat, työtehtävät, työnantajan allekirjoitus (suppea työtodistus). Työntekijä voi pyytää lisäksi työtodistukseen arvioinnin tehtäviensä hoidosta (työtaidosta ja käytöksestä – laaja työtodistus) ja maininnan työsuhteen päättymisen syystä.
Työtodistusta tarvitaan uutta työpaikkaa haettaessa tai esimerkiksi osoittamaan työttömyyttä työttömyysturvaa haettaessa.
Työnantaja on velvollinen antamaan työtodistuksen 10 vuoden ajan työsuhteen päättymisestä (laajan 5 vuotta).
Työsuhteen aikana on mahdollista pyytää väliaikaista työtodistusta työnantajalta.